سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صفر تا صد ایمپلنت چانه

ایمپلنت چانه

 در مورد ایمپلنت چانه چه می دانید؟ چه عوارضی دارد و برای چه عیوبی میتوان آن را بکار گرفت؟ با چه روش هایی میتوان ایمپلنت چانه انجام داد؟ چه مراقبت هایی باید پس از ایمپلنت چانه باید انجام دهید؟ از ایمپلنت چانه برای تقویت و فرم دهی و بهبود برخی ویژگی های خاص چهره شما، از جمله فرم گونه ها یا خط فک استفاده می شود. کاندیدای مناسب برای کاشت صورت کسی است که دارای وضعیت سلامت عمومی خوبی باشد و انتظارات معقولی از عمل ایمپلنت چانه داشته باشد. به یاد داشته باشید ایمپلنت چانه باعث نمی شود شما مانند شخص دیگری به نظر برسید اما کاشت می تواند ویژگی های چهره شما را ارتقا بخشد و زیبایی صوران را افزایش دهد. قبل از انجام ایمپلانت چانه با جراح خود در مورد تاریخچه پزشکی، مشکلاتی در مورد دندان یا فک خود و مشکلات جراحی زیبایی و بازسازی و جراحی های زیبایی قبلی که روی صورت خود انجام داده اید، صحبت خواهید کرد. جراح همچنین می خواهد بداند که می خواهید چه چیزی را در مورد ظاهر خود تغییر دهید، چرا این اهداف را دارید و اینکه آیا شما قصد انجام این جراحی چیست. در اکثر موارد عمل جراحی ایمپلنت چانه به صورت سرپایی (به معنای عدم ماندن به صورت بستری در بیمارستان) یا بنا به تشخیص جراح طی بیهوشی عمومی، انجام می شود. معمولاً جراحی ایمپلنت چانه بین یک تا دو ساعت طول می کشد. جراح شما به شما دستور می دهد که قبل و بعد از جراحی از کدام غذاها و داروها جلوگیری کنید. اگر سیگار می کشید، جراح شما ممکن است از شما بخواهد که برای مدت معینی قبل و بعد از عمل سیگار را ترک کنید. به طور معمول، بهبودی از ایمپلنت صورت سریع انجام می شود. شما فقط باید حداقل سه روز کار خود را تعطیل کنید. مدت زمان بهبودی شما بعد از ایمپلنت چانه به عادت های شخصی شما بستگی دارد و این که آیا همزمان یک عمل جراحی دیگری انجام می شود یا نه. بعد از عمل جراحی دچار کبودی و تورم خواهید شد که حداقل می تواند دو روز طول بکشد.

در مورد ایمپلنت چانه بیشتر بدانید

ایمپلنت های چانه مواد مصنوعی هستند که در طی عمل جراحی، در قسمت پایین صورت قرار می گیرند تا فرم چانه را افزایش دهند. ایمپلنت های سیلیکونی معمولا به خاطر دوام و قابلیت سازگاری که دارند، مورد استفاده قرار می گیرند و خطر عوارض را کاهش می دهند. این ایمپلنت ها در انواعی از اندازه ها و شکل ‌ها قرار دارند تا به بیماران کمک کنند تا نگاه دقیق تری را به آنچه که می خواهند، بیندازند. ایمپلنت چانه برای ایجاد یک ظاهر متعادل، ترمیم آرواره مربع شکل و یا حتی چانه شکافدار انجام می شود.

بیشتر بدانید: ایمپلنت چانه چیست؟ + راهنمایی کامل

نحوه انجام عمل جراحی ایمپلنت چانه

جراحی تقویت چانه معمولا تحت داروهای بی حسی موضعی وریدی و طی یک بیهوشی خفیف و یا با استفاده از دیگر روش ها و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. بیماران عموما در عمل جراحی به خواب می روند و بعد از آن هیچ خاطره‌ای از آن ندارند. خود این عمل یک روش نسبتا ساده است که در آن، ابتدا پزشک یک برش کوچک را درست در پوست زیر چانه ایجاد می کند و سپس ایمپلنت را وارد کرده و آن را به آرواره وصل می کند. برای تکمیل این روند، پزشک تنها محل برش را بخیه زده و می بندد. نتایج، در ابتدا کاملا مشهود نیستند و مدتی طول می کشد تا نتیجه به دست آید. عمل ایمپلنت چانه کامل بین یک تا دو ساعت طول می کشد تا انجام شود. این برش ها تا جایی که امکان دارد، به طور بی نظیری ایجاد می‌شوند هر چند که دقیقا به ساختار صورت شما بستگی دارد. برخی از جراحان ترجیح می دهند که برش را در دهان و اصطلاحا برش داخلی ایجاد کنند، در حالی که دیگر جراحان از برش زیر چانه و اصطلاحا برش خارجی استفاده می کنند. در صورت انجام برش داخلی، ممکن است عوارض بیشتری وجود داشته باشد، زیرا خطر ابتلا به عفونت نیز بیشتر می شود مخصوصا اگر شما بهداشت دهان خود را به خوبی رعایت نکنید. با این وجود، مزایای انجام این روش از طریق دهان، قابل توجه است. اولا اینکه هرچند که زخم های ناشی از برش های خارجی، کم هستند، ولی روش داخلی، هیچ جراحتی ندارد و بهتر است و مزایای قابل توجه بیشتری دارد و برش ها، سریع تر نیز بهبود می یابند.

اقدامات لازم قبل از جراحی ایمپلنت چانه

همانند هر روش جراحی زیبایی یا پلاستیک، قطعا می خواهید مطمئن شوید که جراحی که برای کار خود انتخاب کرده اید، دارای مجوز باشد و نه فقط دارای یک عنوان رسمی باشد و هیات مدیره جراحی پلاستیک تنها نهاد واقعی است که بر این مسائل نظارت می کند. نکته دیگری که باید هنگام جستجوی پزشک مناسب برای عمل ایمپلنت تقویت چانه در نظر گرفته شود این است که ساختارهای صورت مردان و زنان متفاوت هستند، بنابراین به شما توصیه می شود که به دنبال یک جراح با سابقه باشید که یک پیشینه قابل قبولی از انجام جراحی های موفق صورت در مورد جنسیت شما داشته باشد. درباره اینکه از پزشک بخواهید تصاویر قبل و بعد اشخاصی که جراحی را انجام داده اند، به شما نشان دهد، خجالت نکشید زیرا این صورت و چهره متعلق به شماست و شما باید حس خوبی نسبت به جراحی که ضامن انجام این عمل جراحی می باشد، داشته باشید. در عین حال، جراحی که شما برای این روش انتخاب می کنید باید مطمئن شود که شما یک فرد سیگاری نیستید، سلامت جسمی خوب و انتظارات واقع ‌بینانه ای در مورد نتایج این عمل جراحی دارید.

روش انجام ایمپلنت چانه به چه صورت است؟

از طریق جراحی چانه که با عنوان منتوپلاستی نامیده می‌­شود، می توانیم چانه را به ­وسیله برجسته ­سازی با ایمپلنت، با استفاده از ایمپلنت چانه استخوانی و انتقال آن به جلو (جنیوپلاستی) یا با کوچک کردن استخوان چانه، فرم آن را تغییر دهیم. به بیان دیگر در جراحی زیبایی چانه، بعد از انتخاب شکل و سایز مناسب ایمپلنت، جراح از طریق یک برش ظریف از زیر چانه، آن را روی استخوان فک و در زیر پوست و بافت عضلانی صورت قرار می ‌دهد. پروتزهای سیلیکونی که معمولا به صورت نعل اسبی هستند به وسیله یک بخیه در وسط چانه و به استخوان محکم می ‌شوند تا بعد از انجام جراحی از جای خود تکان نخورند و فرم چانه تغییر نکند. اما در بعضی روش ‌های جراحی، برش از داخل دهان و در طول لب پایینی انجام می ‌شود. با این حال در کنار جراحی چانه انجام سایر جراحی صورت ( لیفت صورت، گردن، جراحی بینی و ...) برای ایجاد توازن بهتر صورت کاری غیر معمول نیست. با این حال اگر قصد انجام این کار را دارید بهتر است حتما قبل از تصمیم گیری با پزشک جراح یک جلسه مشاوره داشته باشید.

هزینه جراحی ایمپلنت چانه چقدر است؟

بهترین کاری که باید انجام دهید تا مشخص شود که آیا تقویت چانه برای شما در وهله اول منطقی است یا خیر، مشاوره با یک پزشک جراح پلاستیک است. هزینه جراحی، مانند همیشه، از یک پزشک تا پزشک دیگر و از یک شهر تا شهر دیگر، متفاوت است. این مقدار، هزینه ارزانی نیست، اما این چیزی نیست که شما را عصبانی و آشفته کند.

بیشتر بدانید : روش درمان مشکلات حس بویایی

نتیجه عمل ایمپلنت چانه

روند بهبودی جراحی تقویت چانه، یک مسئله نسبتا ساده است که به طور کلی حدود یک هفته طول می کشد. اغلب بیماران تا آن زمان قادر به بازگشت به محل کار خود هستند. با اینکه شما احتمالا هیچ گونه درد اضافی از این عمل را احساس نمی کنید، پزشک برای شما داروی مسکن تجویز می کند و احتمالا حتی داروی آرنیکا مونتانا را برای کمک به کاهش هر گونه تورم یا کبودی نیز تجویز می کند و در این صورت مطمئن شوید که تورم و کبودی در اطراف چانه و صورت شما وجود داشته باشد. انتظار می رود که یک هفته بعد از عمل جراحی، بهبودی کامل رخ دهد. برخی از بیماران گزارش می دهند که چانه هایشان، به مدت سه ماه پس از انجام عمل جراحی، بی‌حس بوده است، اگرچه که این حالت، استثنا دارد. همچنین به احتمال زیاد برای چند هفته اول و در هنگام خواب، یک گیره محافظ به شما داده می شود تا ایمپلنت شما در موقعیت مورد نظر باقی بماند و در طول فرایند بهبودی، جابجا نشود. هرچند نتایج فوری هستند، به دلیل تورم غیر قابل اجتنابی که پس از عمل رخ می‌دهد، نتایج نهایی، تا سه یا چهار هفته بعد، مشخص نخواهد شد.

عوارض جانبی ناشی از عمل ایمپلنت چانه

در نهایت، به این نکته توجه داشته باشید که مانند هر روش جراحی دیگر، این عمل جراحی نیز با خطراتی همراه است. اگر چه بسیار بعید است اما احتمال بروز هماتوم، سرگیجه، بی حسی و کرختی ناشی از آسیب به عصب، ساییدگی استخوان و یا بیماری ‌های التهابی پس از التهاب، به دلیل انجام این عمل وجود دارد. در مطالعه ‌ای که اخیرا برای بررسی فرسایش استخوان ناشی از ایمپلنت چانه سیلیکونی صورت گرفت، مشخص شد که 14 نفر از 15 نفر درگیر در این تحقیق، فرسایش استخوان پس از عمل جراحی را تجربه کردند. با این حال، 80 درصد افرادی که از فرسایش استخوان رنج می برند، تنها یک تغییر ناچیز و جزئی در حد 2 میلیمتری را تجربه کرده‌اند. در صورت بروز هر یک از نشانه های زیر، پس از عمل جراحی، به پزشک خود مراجعه کنید زیرا این علائم می توانند بالقوه جدی و خطرناکی باشند. این علائم عبارتند از؛

  • تورم ناگهانی و یا تغییر رنگ قسمت پایین صورت
  • تب بیشتر از39 درجه
  • افزایش قرمزی و یا حساسیت به زخم، که منجر به عفونت احتمالی می شود
  • واکنش آلرژیک نسبت به داروها پس از عمل
  • بروز تغییراتی در ایمپلنت چانه‌

به یاد داشته باشید که بلافاصله پس از جراحی، چانه جدید شما احتمالا به خاطر تورم، بزرگتر و یا مشخص تر خواهد شد. بنابراین خیلی سریع قضاوت نکنید و چند ماه صبر کنید تا همه چیز به درستی حل و التیام یابد.

بیشتر بدانید: انواع تومور را بشناسید

چه افرادی کاندید مناسبی برای انجام ایمپلنت چانه هستند؟

برای انتخاب اندازه و نوع دقیق ایمپلنت ­های صورت که به بهترین شکل برای فرد کاندید مناسب باشد، نیازمند یک ارزیابی کلی از جمله اهداف فرد کاندید برای انجام این کار، مواردی که مایل به تغییر آن است و قضاوت جراح است. به طور کلی هماهنگی چانه با اجزاء صورت باعث زیباتر شدن چهره می شود. وقتی از نیمرخ به چهره فردی نگاه می کنیم، چانه باید مختصری از لب پایین عقب تر قرارگیرد. در بعضی افراد چانه بیش از حد عقب قرار گرفته به طوری که نیمه میانی صورت و بینی جلوتر از اجزاء دیگر چهره قرار دارد. این افراد می توانند با این ویژگی ظاهری جز کاندیدهای جراحی چانه قرار بگیرند.