سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علت کج شدن انگشت دوم پا

 

علت کج شدن انگشت دوم پا

علائم و نشانه های کج شدن انگشت دوم پا چیست؟ یک انگشت چکشی هنگام راه رفتن باعث ناراحتی شما می شود. همچنین هنگام کشش یا حرکت دادن پنجه آسیب دیده یا اطراف آن ، درد ایجاد کند. علائم پنجه چکشی ممکن است خفیف یا شدید باشد. علائم خفیف کج شدن انگشت دوم پا را می شناسید؟

  • انگشتی که به سمت پایین خم می شود
  • میخچه و کالوس
  • سخت راه رفتن
  • ناتوانی در خم کردن پا یا تکان دادن انگشتان
  • انگشتان پنجه ای

انگشت چکشی چطور تشخیص داده می شود؟ پزشک معمولاً می تواند در هنگام معاینه بدنی ، انگشت چکشی را تشخیص دهد. در صورت آسیب دیدگی استخوان ، عضله یا رباط در ناحیه انگشتان پا ، ممکن است آزمایشهای تصویربرداری مانند اشعه ایکس لازم باشد. انگشت چکشی چطور معالجه می شود؟ میزان شدت مشکل شما تعیین کننده ی چگونگی درمان خواهد بود.

درمان انگشت چکشی خفیف

می توانید با پوشیدن کفش مناسب و اندازه ، انگشت چکشی ناشی از پوشیدن کفش نامناسب را اصلاح کنید. اگر قوس بلند باعث ایجاد شرایط شده است ، پوشیدن لنت های پا یا کفی در کفش شما می تواند کمک کند. این لنت ها با تغییر موقعیت انگشتان پا کار ، که باعث تسکین درد می شود، ظاهر انگشتان را اصلاح کند.

درمان انگشت چکشی شدید

اگر نمی توانید انگشت خود را خم کنید، جراحی میتواند توان حرکتی شما را بازگرداند. جراحی انگشت یا جابجا میکند استخوان بدشکل و آسیب دیده را جدا میکند، مجددا تاندون ها و مفصل های شما را متصل میکند. این جراحی معمولا به صورت سرپایی انجام می شود که بیمار بتواند بعد از جراحی به خانه برود.

چرا دچار بدشکلی انگشتان پا می‌شویم؟ + راهنمایی کامل

اگرچه علت دقیق این مشکل شناخته‌نشده است اما به نظر می‌رسد فاکتورهای ارثی (ژنتیکی) که منجر به عملکرد غیرطبیعی پاها از قبیل پرونیشن می‌شود می‌تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به بونیون شود. بیومکانیک غیرطبیعی منجر به بی‌ثباتی ناحیه مفصلی فالانگالیوم و عدم تعادل عضلانی و نهایتاً دفورمیتی می‌شود. اگرچه کفش به‌طور مستقیم نمی‌تواند بونیون را ایجاد کند، قطعاً می‌تواند باعث ایجاد درد و سوزش شود. سایر علل شایع در مورد ناهنجاری‌های بونیون عبارتند از: آسیب‌های ناشی از ضربه (کشش، شکستگی و آسیب عصبی)، اختلالات عصبی-عضلانی (بیماری فلج اطفال) و اختلاف طول اندام (یک‌پا کوتاه‌تر از دیگر) که اندام بلندتر باعث ایجاد کجی و انحراف انگشتان می‌شود.

نشانه‌های بدشکلی انگشتان پا چیست؟ + راهنمایی کامل

بدشکلی انگشتان پا چه نشانه ای دارد؟ بونیون ممکن است باعث ایجاد علائم شود. علامت مکرر درد پا در منطقه مربوطه هنگام راه رفتن یا پوشیدن کفش است. استراحت و یا تغییر کفش احتمال گسترش این درد را از بین می‌برد. فشار کفش در این ناحیه می‌تواند موجب درد و رنج شود درحالی‌که پیشرفت آرتروز در بونون های شدید می‌تواند منجر به درد مزمن شود. علاوه بر کفش‌های نامناسب، کفش‌های با تخت بی‌دوام و سست می‌توانند باعث ایجاد فشار در مفصل بونیون و افزایش درد و بی‌ثباتی در منطقه شوند. بونیون که موجب درد مشخص می‌شود اغلب با تورم بافت نرم، قرمزی و حساسیت موضعی همراه است. مهم است که توجه داشته باشیم که در زنان پس از یائسگی درد در پایه انگشت شست می‌تواند ناشی از نقرس و آرتروز نقرسی باشد که مشابه با درد ناشی از بونون ها است.

چه کسانی در معرض بدشکلی انگشتان پا هستند؟ + راهنمایی کامل

بونیون اغلب بر زنان تأثیر می‌گذارد. بعضی از مطالعات نشان می‌دهد که علائم بونون در زنان تقریباً 10 برابر بیشتر از مردان است. گفته می‌شود که کفش‌های نامناسب، به‌ویژه کفش‌های پاشنه‌بلند و جلو باریک ممکن است خطر ابتلا به هالوکس واگوس را افزایش می‌دهند. کفش تنگ مطمئناً یکی از عوامل مهم در افزایش درد و تورم بونیون است. تحقیقات نشان داده است که شکایت از بونیونت ها در افرادی که کفش‌های بسته می‌پوشند شایع‌تر از افرادی است که پابرهنه راه می‌روند. دیگر عوامل خطر برای پیشرفت بونیون عبارتند از تشکیل غیرطبیعی استخوان پا در هنگام تولد (مادرزادی) و بیماری‌های آرتروز مانند آرتریت روماتوئید. در برخی موارد تنش‌های دائمی به پا می‌تواند منجر به تشکیل بونیونت شود.

عوارض بدشکلی انگشتان پا + راهنمایی کامل

عوارض احتمالی عبارتند از: بورسیت یک کیسه ‌پرشده با مایع، به نام بورسا، استخوانی در نزدیکی مفصل انگشت شست پا را احاطه می‌کند. هنگامی‌که این مفصل به علت بنیون بزرگ‌تر می‌شود، بورسا می‌تواند دچار تورم و درد شود و به مفصل آسیب بیشتری برساند و ممکن است به غضروف، که بافت صافی است که مفصل را تحت پوشش قرار می‌دهد، آسیب برساند. این اتفاق می‌تواند منجر به آرتروز شود. متاتارسالژی متاتارسالژی زمانی است که توپ پا متورم شده و صدمه می‌بیند. هالوس واگوس می‌تواند باعث ایجاد متاتارسالژی شود و کفش‌هایی که بیش‌ازحد تنگ و یا خیلی سست هستند می‌تواند این وضعیت را شدیدتر کند. فردی که زیاد می‌دود یا می‌پرد – مثلاً بازیکنان بسکتبال_ به‌احتمال بیشتری به این مشکل دچار می‌شوند. انگشت چکشی بونیون می‌تواند باعث خمیدگی در مفصل میانی انگشت دوم، سوم یا چهارم انگشتان پا شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که عضلات و تاندون‌ها از موقعیت اصلی خود خارج می‌شوند.

راه های تشخیص بدشکلی انگشتان پا + راهنمایی کامل

پزشک از علائم می پرسد و معاینه پا مشخص می کند که شما مبتلا به انگشت چکشی هستید یا نه. در حین معاینه، پزشک سعی می کند به وسیله دستکاری، علائم را دوباره بوجود آورد. علاوه بر این جراح پا، یک عکس با اشعه X از پای شما می گیرد تا میزان انحراف انگشت و تغییراتی که بوجود آمده است را مشخص کند. انگشت چکشی به خودی خود از بین نمی رود و معمولا با گذشت زمان بدتر می شود.

بیشتر بدانید: انحنای ساق پای نوزاد

درمان انگشت چکشی پا یا بدشکلی انگشتان پا + راهنمایی کامل

انتخاب مناسب کفش : از پوشیدن کفش های نوک باریک، کفش های تنگ و کفش های پاشنه بلند خودداری کنید. این کفش ها بر انگشت پا فشار وارد می آورند. بهتر است کفش هایی با پنجه پهن انتخاب کنید. بهترین پاشنه برای کفش نباید بیشتر از 5 سانتی متر باشد. - نوار چسب های پینه و میخچه : پزشک برای جلوگیری از سوزش میخچه و یا پینه، نوار چسب های مخصوصی را تجویز می کند. اگر شما می خواهید بدون نسخه پزشک از این نوار چسب ها استفاده کنید، از خرید انواع دارویی این نوار چسب ها خودداری کنید. نوار چسب های دارویی توصیه نمی شود، زیرا آنها دارای مقدار کمی اسید می باشند که می تواند مضر باشد. بهتر است با پزشک خود درباره خرید این نوار چسب ها مشورت کنید. - وسایل ارتوتیک (وسایل مناسب برای پا) : یک وسیله ارتوتیک در کفش جاگذاری می شود و کمک به حفظ تعادل تاندون و عضلات می کند. - درمان تزریقی : تزریق کورتیکواستروئید برای کاهش درد و التهاب ناشی از انگشت چکشی استفاده می شود. - داروها : داروهای ضدالتهاب غیراستروئید خوارکی ( NSAIDs) مانند: ایبوپروفن، گاهی برای کاهش درد و التهاب تجویز می شود. آتل بندی توسط پزشک برای صاف کردن انگشت خمیده استفاده می شود. انگشت چکشی در کودکان را می توان با آتل بندی انگشت آسیب دیده درمان کرد - کفی نرمی بپوشید تا فشار بر روی انگشت خمیده را کمتر کند. - ورزش نیز می تواند در این رابطه مفید باشد. شما می توانید تمرینات کششی ملایم را انجام دهید. - یک حوله و یا پارچه را به دور انگشت مبتلا بپیچید و سعی کنید با استفاده از آن حوله، عضلات کوچک در پایتان را بکشید و صاف کنید.

بیشتر بدانید: روش درمان مشکلات حس بویایی

چه هنگام نیاز به عمل جراحی بدشکلی انگشتان پا است؟ + راهنمایی کامل

  • در موارد شدید، معمولا وقتی که انگشت چکشی سفت و دردناک شده باشد و یا هنگامی که یک زخم باز بوجود آمده باشد، فرد نیاز به عمل جراحی دارد.
  • اغلب بیماران دارای انگشت چکشی دارای پینه و یا تغییر شکل پا هستند و با جراحی این موارد اصلاح می شود.
  • پزشک جراح باید تغییر شکل پا، تعداد انگشتان درگیر، سن فرد، میزان فعالیت و دیگر عوامل را بررسی کند.
  • در موارد شدید، نیاز به عمل جراحی دارید تا مفصل انگشتتان را صاف کنند. در جراحی، گاهی تاندون ها و رباط ها را برش می دهند. در برخی موارد نیز، استخوان های هر طرف مفصل باید به هم متصل شوند.
  • در بییشتر مواقع، شما می توانید بعد از عمل جراحی به خانه بروید.
  • بعد از عمل جراحی، انگشت پا ممکن است سفت و کوچک تر شود.
  • درمان، درد را کم می کند و سخت راه رفتن را تسکین می دهد.

ورزش و استفاده از اسپلینت برای بدشکلی انگشتان پا + راهنمایی کامل

حرکت‌های اصلاحی برای درمان انگشت چکشی پا عبارتند از: کرانچ انگشت شست پا ذهن به سمت کرانچ شکم می‌رود اما شما از انگشتان پا استفاده می‌کنید، به جای این که فاصله بین ران‌ها و قفسه سینه را کم کنید، از مفصل میانی انگشت شست پا استفاده کرده و نوک آن را به شمت انتهایان می‌کشید. روی یک صندلی راحت بنشینید و یک حوله در زیر نیمه بالایی پای آسیب دیده قرار دهید. پای خود را محکم روی زمین قرار دهید و از انگشتان پا برای مچاله کردن پا استفاده کنید. زمانی که به انتهای حوله رسیدید، این کار را 10 تا 12 مرتبه تکرار کنید. ضربه زدن با انگشت شست پا این تمرین برای کشش مفصل انگشت چکشی پا انجام می‌شود. در حالی که روی یک صندلی راحت نشسته‌اید، انگشت بزرگ پا را به سمت زمین بکشید و تلاش کنید که انگشتان دیگر پا را بلند کنید. این حالت را یک ثانیه حفظ کرده و سپس به آرامی با انگشتان به زمین ضربه بزنید. این حرکت را 10 تا 12 مرتبه تکرار کنید سپس فرایند را معکوس کرده و انگشت بزرگ پا را کشیده و انگشتان دیگر را روی زمین قرار دهید. کشش انگشت چکشی با دست استفاده از یک حوله برای کشش انگشتان پا می‌تواند بخشی از درمان انگشت چکشی باشد. برای انجام این تمرین روی زمین بنشینید و پای خود را با استفاده از حوله‌ای که دور انگشتان پا پیچیده شده است بکشید. انتهای حوله را با دستان خود بگیرید، انگشتان پا را به سمت بیرون کشیده و این حالت را 20 تا 30 ثانیه حفظ کنید. در صورت تمایل می‌توانید به جای استفاده از حوله از دستان خود استفاده کرده و انگشتان دست خود را بکشید. حرکت غلتکی در این روش درمانی برای انگشت پای چکشی به آرامی به از یک طرف به سمت دیگر به زمین بزنید، مانند حالتی که انگشتان دست خود را در هنگام انتظار کشیدن یا فکر کردن روی میز می‌زنید. برای انجام این حرکت اصلاحی انگشت چکشی پا با پای برهنه روی یک سطح صاف بایستید و همه انگشتان پا را از روی زمین بلند کنید، پاشنه پا باید روی زمین قرار گرفته باشد. انگشتان پا را از کوچک‌ترین انگشت تا بزرگ‌ترین آنها به ترتیب پایین بیاورید. این حرکت را 10 مرتبه تکرار کرده و سپس در جهت مخالف آن را تکرار کنید. اسپلنیت انگشت چکشی در این روش که به فشار دادن نیز معروف است از انگشتان دست برای ساخت اسپلینت بین انگشتان پا برای کشش آنها استفاده می‌شود. راحت بنشینید و پای خود را بالا آورده و روی ران مخالف قرار دهید. انگشتان دست را بین انگشتان پا قرار داده و آنها را فشار دهید تا انگشتان پا هم به سمت یکدیگر فشرده شوند. این حرکت را 12 مرتبه تکرار کنید. شما می‌توانید برای هر انگشت نیز این حرکت را تکرار کنید.

عمل جراحی بدشکلی انگشتان پا + راهنمایی کامل

جراحی انگشت چکشی پا بسته به نوع مشکل، در سه روش انجام می‌گیرد: انگشت چکشی قابل‌انعطاف اگر انگشت چکشی پا شما انعطاف‌پذیر است و جراح ارتوپدی می‌تواند آنها را صاف کنید، ممکن است عمل انتقال تاندون برای حل این مشکل انجام شود. در این عمل، تاندون از انتهای انگشت شست پا به سمت بالای آن کشیده می‌شود. با این کار مفصل خم شده کشیده شده و در وضعیت صاف و مستقیم قرار می‌گیرد. انگشت چکشی ثابت اگر انگشت چکشی ثابت شده (گرفته است)، دو روش برای درمان آن وجود دارد. می‌توان برای درمان انگشت چکشی در پا از برش مفصل استفاده کرد. در این روش یک شکاف روی نوک انگشت شست پا ایجاد می‌شود. رباط‌ها و تاندون‌ها ممکن است برای کمک به صاف شدن انگشت شست پا بریده شوند. انتهای استخوان برداشته شده تا انگشت شست پا به طور کامل صاف شود و پین‌هایی به طور موقتی برای نگهداشتن انگشت در حالت صاف به کار برده می‌شوند. این پین‌ها را معمولاً 3 تا 4 هفته پس از انجام عمل جراحی درمی‌آورند. از روش فیوژن نیز می‌توان برای درمان انگشت چکشی ثابت استفاده کرد. در این عمل، رباط‌ها و تاندون‌ها برای کمک به صاف شدن انگشت شست پا بریده می‌شوند. انتهای استخوان بریده شده و انگشت شست پا صاف می‌شوند. تا زمانی که استخوان‌ها به هم جوش بخورند، پین‌ها، پیچ‌ها و ایمپلنت‌های دیگر برای صاف نگه داشتن انگشت شست پا استفاده می‌شوند.

منبع : انواع بدشکلی انگشتان پا به همراه درمان آن