سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با مضرات سیگار و کاهش سلامتی بدن

استعمال دخانیات در دوران بارداری باعث افزایش خطر زایمان  نوزاد با وزن کم و یا سقط می گردد؛ این یکی از  مضرات سیگار است. همچنین بعد از تولد نوزاد ممکن  است نوزاد درآینده گریبان گیر  بیماری های خطرناکی شود که به سبب استعمال دخانیات توسط مادر یا قرارگرفتن مادر در فضای آلوده به سیگار است .


مضرات سیگار و کاهش سلامتی بدن

وابستگی به مواد مخدر، که در آن سیگار کشیدن سیگار، ویژگی های فیزیولوژیکی، رفتاری و اجتماعی سندرم وابستگی را برآورده می کند، اما همچنین به عنوان یک دارو دروازه برای سایر داروهای سوء استفاده عمل می کند (126). با این حال، مرگ و میر ناشی از تاثیر مستقیم سیگار کشیدن سیگار بیش از اثرات مستقیم یا غیرمستقیم داروهای دیگر سوء استفاده یا در واقع رفتارهای مشابه دیگر در سطح جمعیت (127، 127). مضرات سیگار در مقایسه با FTQ / FTND، هیچ معیار کمی سنجی دقیق در معیارهای وابستگی به مواد DSM که از سندرم وابستگی به الکل حاصل می شود، وجود ندارد و گرادیان شدت وابستگی شامل عناصر رفتاری اضافی است و نه افزایش مصرف به صورت درونی 128 تا 130). تجزیه و تحلیل ساختار عامل DSM-III-R وابستگی نیکوتین دو عامل را به نام "وابستگی عمومی" و "شکستن شکست"


ترک سیگار و کاهش سلامتی بدن

در میان افراد سالم، سیگاری روزانه (1006 = n) از مینیاپولیس-سنت. منطقه پل در سال 1982 مورد بررسی قرار گرفت و 90? از آن ها واجد شرایط وابستگی نیکوتین DSM-III بودند (135). در بین کاربران همیشه از توتون و تنباکو تعریف شده است به عنوان کسانی که حداقل شش بار (645 = n) از تنباکو استفاده کرده اند، در یک بررسی از آزمایشات میدان DSM-IV با استفاده از جمعیت بالینی در سال 1992 (136)، 87? واجد شرایط برای DSM-IV موقت وابستگی نیکوتین. وابستگی نیکوتین به DSM-III-R در 56? از افراد سیگاری روزانه در نمونه 18 ساله ترک سیگار نیوزیلند (321 نفر) و در 51? از افراد سیگاری روزانه در نمونه جوان میشیگان (381 نفر) (137) 138)؛ با این حال، نمونه های بسیار زیادی از افراد سیگاری نوجوانان مورد مطالعه قرار نگرفته اند. در حالیکه مصرف و وابستگی به طور معنی داری برای همه داروهای سوء استفاده در ارتباط است، تنباکو مشابه مواد کوکائین و مواد مخدر از لحاظ مسئولیت اعتیاد آن است؛ به عنوان مثال، اکثر کاربران وابسته هستند، در مقایسه با کاربران الکل، آمفتامین، و شاهدانه (136، 184).


سیگار کشیدن و کاهش سلامتی بدن

به عنوان مثال، در میان سالمندان مصرف الکل (n 99 = 54 99)، نیکوتین (392 = n = 28)، شاهدانه (237 نفر) و کوکائین (3410 = n) در نمونه ای از جمعیت ملی آمریکا (1991-1993) NHSDA) مصرف کنندگان نیکوتین به طور قابل توجهی بیشتر از نیکوتین وابسته (28?) نسبت به الکل (5.2?)، شاهدانه (8.2?) و یا کوکائین (11.6?) کاربران (184) بودند. همچنین، تنها 6 تا 12 درصد از سیگاریهای فعلی سیگاری های متناوب (هر روز) سیگاری هستند (139)؛ بنابراین، اکثریت قریب به اتفاق سیگاریهای سیگاری روزانه سیگاری هستند و از این تعداد اکثریت سیگاری های وابسته به نیکوتین به وسیله معیارهای DSM-III-R یا DSM-IV می باشند. از نظر هوشیاری، سکته قلبی، سیگار کشیدن در نمونه های بالغ و بزرگسال جوان بین سیگار کشیدن و افسردگی، اضطراب و وابستگی به الکل دیده شده است. یک کارآزمایی تصادفی از کلونیدین در افراد سیگاری شدید باعث ایجاد یک رابطه علت تحریک آمیز بین افسردگی و سیگار کشیدن شد که به تعدادی از مطالعات مقطعی و آینده نگری منجر شد (140). با استفاده از داده ها از Survey of NIMH-Epidemiologic Catching Area (NIMH-ECA) واقع در سنت لوئیس (MO) 1980-1983، هرگز سیگار کشیدن به طور قابل توجهی بیشتر در افرادی که دارای افسردگی عمده و با وابستگی الکل DSM-III بودند (برای افسردگی اصلی تنظیم شده)


عوارض سیگار بر روی پوست و کاهش سلامتی بدن

نسبت به کسانی که تشخیص DSM-III ندارند (141). با استفاده از داده ها از نظر سنجی ملی بهداشت و تغذیه 1975 و مرکز آمار مطالعات اپیدمیولوژیک (CES-D)، سیگار کشیدن در حال حاضر به طور قابل توجهی با نمره CES-D (142) ارتباط دارد. در یک مطالعه تلفنی تصادفی با شماره گیری تلفنی لاتینا، سیگاری های در حال حاضر دارای میانگین نمرات CES-D بالاتر بوده و از لحاظ آماری معنی دار بودن علائم افسردگی در آنها عوارض سیگار بر روی پوست بیشتر از هرکسی که سیگار کشید (143). در یک مطالعه مطالعه ترک سیگار، از لحاظ آماری، سیگاریها بیشتر از CES-D برای افسردگی بیشتر از نمونه جمعیت عمومی به دست آوردند؛ سیگاری های افسرده به طور قابل ملاحظه ای در FTND بالاتر از پایین تر از CES-D (144) بود. با استفاده از داده های تحقیق NIMH-ECA سالهای 1981-1983 دورام (NC)، سیگار کشیدن در حال حاضر به طور قابل توجهی بیشتر از آنهایی است که DSM-III قابل تشخیص هستند


منابع : مضرات سیگار, ترک سیگار, سیگار کشیدن, عوارض سیگار بر روی پوست, تاثیر ترک سیگار بر چهره, عوارض سیگار, مضرات سیگار, عوارض سیگار کشیدن در نوجوانی, بزرگترین ضرر سیگار