سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه گونه هایی خوش فرم داشته باشیم؟

ایمپلنت گونه

با افزایش سن، بافت های صورت ضعیف شده و حالت افتادگی پیدا می کنند. اضافه کردن حجم و فرم دهی به نواحی گونه به وسیله انجام ایمپلنت گونه، می تواند باعث بهبود حالت صورت شود و ظاهری جوانتر و شاداب تر به چهره ببخشد. ایمپلنت های گونه از سیلیکون ساخته می شوند. جراح همچنین ممکن است از مواد پرکننده یا چربی برای فرم دهی و اصلاح حالت گونه ها استفاده کند. مشکل جای زخم یا اسکار بعد از ایمپلنت گونه به ندرت وجود دارد، زیرا احتمال دارد جراح از طریق ایجاد برش داخل دهان، ایمپلنت را وارد ناحیه گونه کند. در طی عمل به علت اعمال بی حسی موضعی، دردی احساس نخواهد شد و درد خفیف بعد از عمل نیز توسط مسکن های تجویزی پزشک کاهش خواهد یافت. جراح زیبایی بلافاصله پس از عمل ایمپلنت گونه، پانسمان را بر روی صورت فرد قرار می دهد و این پانسمان دو تا سه روز در محل باقی می ماند. ممکن است بعد از عمل درد خفیفی در ناحیه عمل وجود داشته باشد که با مصرف داروهای مسکن قابل کنترل است. بیشتر افراد بعد از انجام ایمپلنت گونه، احساس کشیدگی و گزگز شدن در ناحیه گونه می کنند، اما این حالت معمولاً پس از گذشت یک هفته فروکش می کند. پزشک ممکن است توصیه کند که از انجام فعالیت های سنگین برای چند هفته اول پس از عمل پرهیز کنید ولی اکثر افراد می توانند بعد از حدود 10 از انجام ایمپلنت گونه، فعالیت های عادی خود را از سر بگیرند. بعد از گذشت حدود سه هفته بعد از ایمپلنت گونه، تورم کاهش می یابد و نتایج عمل به طور قطعی و مثبت قابل مشاهده است. نتایج حاصل از جراحی ایمپلنت گونه دائمی است. در ادامه مطلب توضیحات کاملی درباره عمل ایمپلنت گونه و نحوه انجام، فواید و عوارض احتمالی آن سخن می گوییم. با ما همراه باشید.

چه افرادی نیاز به انجام ایمپلنت گونه دارند؟

در حال حاضر دو علامت اصلی را می توان برای افرادی که نیاز به پروتز گونه دارند مورد توجه قرار داد. مورد اول برای افرادی که است که گونه های به نسبت فربه دارند و مورد دوم مربوط به پیری چهره و صورت می باشد. دلیل اول معمولاً یک مسئله نژادی یا ژنتیک است که باعث می شود صورت فرد جذابیت کمتر نسبت به حالتی داشته باشد که استخوان گونه ها پیدا باشد. عمل پروتز گونه یا برجسته سازی گونه معمولاً بر روی افرادی انجام می شود که در سنین بین بیست تا چهل سال قرار دارند. عمل جراحی پروتز زیر شقیقه نیز بسیار شبیه به جراحی پروتز گونه است، با این تفاوت که اندکی پایین تر از استخوان گونه انجام می شود و به این ترتیب می توان آثار ناشی از افزایش سن و تورفتگی های ایجاد شده را درمان کرد. امروزه چهار عامل زیر را می توان به عنوان عوامل اصلی «پیری چهره» مورد توجه قرار داد که سبب می‌شود فرد نیاز به عمل پروتز چانه و کاشت گونه صورت پیدا کند که این عوامل عبارتند از:

  • نور خورشید، که می تواند به کیفیت پوست شما آسیب وارد کند.
  • جمع شدن پوست، که باعث ایجاد تورفتگی در پوست می شود.
  • افتادگی، که باعث شل شدن پوست و افتاده به نظر رسیدن آن می شود.
  • کاهش حجم، که برای مثال باعث ایجاد گونه گود افتاده می شود.

بیشتر بدانید: ایمپلنت گونه یا کاشت گونه چیست؟

داشتن ظاهری زیبا و جوان با انجام ایمپلنت گونه

اگر آرزوی گونه‌هایی برجسته و جوان را دارید، می‌توانید روش‌های گونه گذاری بدون جراحی از جمله تزریق ژل و چربی را در نظر بگیرید. قبل از اینکه دیر شود اقدام کنید! اصلاح توازن صورت در فرایند جوان‌سازی بسیار مهم است. این عمل غالباً به تنهایی سبب بهبود ظاهر خطوط پایین صورت با بالا آوردن و تقویت کردن بافت‌های بالایی می‌شود. یکی از انتخاب های موجود در این رابطه مربوط به استفاده از مواد قابل تزریق گونه است. به این ترتیب می توان از تزریق های موقت یا بادوام مناسب برای این ناحیه از بدن استفاده کرد. هر دوی این انتخاب های گونه گذاری بدون جراحی در بلند مدت گران تر از حالتی هستند که برای رفع مشکل از ایمپلنت های دائمی استفاده شود. در برخی افراد انتقال و پیوند چربی می تواند یک انتخاب مناسب برای برجسته کردن گونه باشد. به هر حال معمولاً انتقال چربی دارای دوام و ماندگاری به نسبت کم است و تا 80% تزریق انجام شده با گذشت زمان تجزیه شده و از بین می رود و به همین خاطر عمل زیبایی پروتز گونه از قابلیت اتکای کمتری نسبت به سایر روش های موجود برخوردار است.

فواید و اثرات مثبت انجام ایمپلنت گونه به روش پیوند بافت چربی یا تزریق چربی

  • جراحان پلاستیک برتری انتقال چربی به تزریق پرکننده ها یا ژل را تایید کرده اند و میگویند: انتقال چربی چندین برابر شیوه تزریق پرکننده ها سودمند و مفید است. یک امتیاز روش پیوند بافت چربی یا انتقال چربی این است که به دست آوردن چربی که ماده اصلی شیوه می باشد نسبت به دیگر شیوه ها که نیازمند به مواد کارخانه ای و مصنوعی دارد، ارزان تر است.
  • در بسیاری از موارد، برای تهیه چربی یک منبع نسبتا نامحدود وجود دارد. بعلاوه، سلول های بنیادی محیطی ممکن است با تفکیک سلولی منجر به بهبود کیفیت بافت ها شوند.
  • همچنین، در اینجا دیگر فواید استفاده از چربی بعنوان حجم دهنده برای گونه ها آمده است.
  • انتقال چربی نتایج بسیار عالی برای حجم دادن و برجسته کردن گونه ها ارائه می دهد
  • چربی بطور طبیعی از بدن خود فرد استخراج می شود، بنابراین خطراتی چون واکنش آلرژیک یا پس زدن چربی وجود ندارد
  • این شیوه امنیت بسیار بالایی دارد
  • انتقال چربی برای زمان طولانی موثر است

اقدامات و آمادگی لازم برای انجام ایمپلنت گونه

آمادگی پیش از عمل در بدست آوردن نتیجه مطلوب تاثیر بسزایی دارد و همچنین بهبود را بعد از عمل تسریع می کند. بر شما واجب است که دستورات پزشک جراح را پیش از جراحی، اجرا کنید. مواردی که طبق نظر پزشک پیش از جراحی باید رعایت شود:

  • انجام آزمایشات ضروری پیش از عمل و مصرف دارو به تجویز پزشک
  • تهیه سوابق کاملی از مصرف دارو ها
  • ترک سیگار حداقل 6 هفته قبل از جراحی
  • جراح را در صورت مصرف دارویی دیگر، آگاه کنید. قطعا پزشک مقدار مصرف دارو را تغییر خواهد داد و یا داروی دیگری را جایگزین می کند
  • عمل ایمپلنت گونه در بیمارستان، کلینیک و یا مطب پزشک انجام خواهد شد. حتما فردی را به عنوان همراه حداقل برای مراقبت به مدت یک شب همراه داشته باشید.

جراحی ایمپلنت گونه و نحوه انجام آن

جراحی ممکن است تحت بی حسی موضعی یا با کمک آرام بخش های خوراکی و یا یک بیهوشی عمومی انجام شود. پزشک شما را در مورد بهترین گزینه بی حسی و بیهوشی آگاه می کند و مطابق با تکنیک های کاربردی بهترین گزینه را انتخاب خواهد کرد. ایمپلنت ها می توانند از طریق دهان یا زیر پلک های پایین قرار گیرند. به هرحال، قرار دادن ایمپلنت از دهان بسیار شایع است. اگر شکافی زیر پلک های پایین ایجاد شود، به دلیل اینکه زیر پلک پایینی است براحتی بوسیله مژه ها پوشیده می شود. ایمپلنت یا کاشت گونه با مواد گوناگونی انجام می شود که معمولا سیلیکون جامد استفاده می شود. یک نوع دیگر ایمپلنت، پلی تترا فلوئورو اتیلن بسط یافته یا گورتکس است که استفاده از این نوع شایع می باشد. کاشت پروتزهای مدپور ساخته شده از پلی اتیلن متخلخل که به عنوان یک نوع کاشت منحصر به فرد ارائه می شود: ایمپلنت مدپور با بافت بدن درآمیخته و با گذشت زمان با استخوان ممزوج می شود. با این حال، این بدین معناست که اگر بعد از این زمان بخواهیم این پروتز را خارج کنیم، این عمل می تواند با مشکلاتی مواجه شود. در طول مشاوره اولیه با جراح با در نظر گرفتن خواست شما، نوع مواد و روش ایمپلنت انتخاب می شود. بطورکلی، زمان کاشت گونه 30 الی 45 دقیقه است مگر اینکه بخشی از یک جراحی گسترده تر چهره باشد.

توضیح کلی درباره مراحل انجام ایمپلنت گونه

در گام نخست جراح خطوط و علایمی را بر روی پوست صورت ایجاد می کند، این علایم در واقع راهنمای جراح برای انجام ایمپلنت گونه است، و باید به ساختارهای زیرین به منظور اجتناب از آنها توجه داشته باشد. در این مرحله بیهوشی انجام می گیرد. مانیتورها، ضربان قلب، فشار خون، نبض و سطح اشباع اکسیژن را هنگامی که بیمار بیهوش است را نشان می دهند. یک شکاف کوچک زیر پلک پایینی چشم یا در دهان ایجاد می شود، بسته به نوع تکنیکی که پزشک و بیمار برای جراحی توافق کرده اند. برای نگه داشتن ایمپلنت یک منفذ در بافت صورت ایجاد می کنند. پروتز با دقت و با استفاده از یک انبرک ضدعفونی شده در منفذ قرار داده می شود. برای حجم دادن و کانتورینگ استخوان گونه پروتز در قسمت فوقانی گونه قرار می گیرد. کاشت زیر گونه به این شکل است؛ در نواحی زیرین و میانی گونه پروتز کاشته می شود و باعث پر شدن صورت های لاغر می شود. پروتز در مکان مناسب و ایمن قرار داده می شود شکاف با بخیه دوخته می شوند. شکاف با بخیه دوخته می شود. همچنین ممکن است برای جلوگیری از تورم کامپرشن یا باند استفاده شود. بعد از اتمام جراحی، شما به یک مکان مناسب به منظور مراقبت های بعد از عمل منتقل می شوید و تا زمانی که به هوش بیاید علایم شما بررسی خواهد شد.

اقدامات ضروری در دوران نقاهت بعد از ایمپلنت گونه

به شرط انجام مراقبت های صحیح بعد از عمل و طبق دستورالعمل جراح، دوره درمان را کوتاه و سریع خواهد شد. سوزش و تورم بعد از عمل جراحی شایع و نرمال است. هر دو عارضه ظرف مدت دو هفته رفع خواهند شد اما گاهی اوقات ورم ممکن است کمی بیشتر به طول انجامد. کمپرس سرد در ناحیه جراحی شده به کاهش درد و ناراحتی های ناشی از پروتز کمک می کند. تسریع روند بهبود با انجام موارد زیر:

  • شستشوی دهان با دهان شویه ها برای کاهش احتمال عفونی شدن شکاف های ایجاد شده البته اگر شکاف ها در دهان باشد
  • اجتناب از ورزش و تمرینات سخت به مدت 6 ماه پس از جراحی تا زمانی که جراح اجازه دهد
  • چند روز برای جلوگیری از تجمع مایعات در اطراف پروتز لازم است که سر را به سمت بالا نگه دارید و برای زمان خواب نیز شرایطی را فراهم کنید که سر بالا باشد.
  • جامعه جراحان آمریکا برای جراحی های پلاستیک با بیهوشی خوابیدن را در حالی که 45 درجه به پشت خم شده اید را توصیه می کنند
  • اگر شکاف ها زیر چشم ایجاد شده اند، چشم ها را با قطره چرب کنید
  • برای مدت 10 روز خوردن غذاهای آبکی مانند سوپ، سبزیجات ساطوری شده، حمص و ماست توصیه شده است زیرا عمل جویدن به بخیه ها داخل دهان آسیب می رساند
  • برای یک هفته یا بیش از آن حتما از باندهایی که جراح آماده کرده است استفاده کنید، مگر اینکه مطمئن شوید که ورم آن کاهش یافته و پروتز در جای خود محکم شده است
  • بازگشت به کار و دیگر فعالیت های روزمره باید به توصیه پزشک باشد، بیشتر بیماران بعد از یک هفته می تواند به فعالیت های روزمره بپردازند. از فعالیت های سنگین برای 6 هفته اجتناب شود
  • در این مدت باید توسط پزشک جراح ویزیت شوید. این به جراح اجازه می دهد تا روند درمان را بررسی کند.
  • بخیه های زیر چشم 5 یا 10 روز بعد از جراحی توسط پزشک در مطب کشیده می شود و بخیه های داخل دهان نیز به راحتی در همین مدت قابل کشیدن است
  • اگر خونریزی بدون توقف و یا درد طولانی مدت و دیگر ناراحتی ها بر شما عارض شد و نسبت به وضعیت پروتز و بخیه ها نگران شدید در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: صفر تا صد ایمپلنت چانه

عوارض احتمالی ناشی از ایمپلنت گونه

آگاهی از خطرات و عوارض احتمالی کاشت گونه یا ایمپلنت لازم و ضروری است برای اینکه تصمیم درست توسط بیمار اتخاذ شود. بنابراین، انتخاب جراح حاذق و باتجربه می تواند عوارض احتمالی را کاهش دهد. برخی از عوارض احتمالی ایمپلنت گونه شامل موارد زیر است:

  • جمع شدن پلک ها که باعث خشکی و سوزش می شود
  • تغییر یا کاهش حساسیت گونه ها بطور موقتی یا برای همیشه
  • عفونت در قسمت شکاف ها که در این مواقع برداشت پروتز لازم می شود
  • واکنش معکوس به بیهوشی
  • ورم/ سوزش
  • زخم شدن
  • بهبودی ناچیز در شکاف ها
  • آسیب به ساختارهای عمیق تر صورت مانند اعصاب، رگ های خونی یا عضلات
  • در صورت عدم رضایت از نتایج، نیاز به ترمیم و تجدید جراحی خواهد بود.

بیشتر بدانید: روش درمان مشکلات حس بویایی

نتایج و اثرات مثبت عمل ایمپلنت گونه

در کل، جراحی ایمپلنت گونه یک شیوه سرعتی است که فوایدی را برای بیمار به همراه دارد، روند بهبودی و حصول نتیجه در زمان کوتاه از امتیازات این نوع جراحی می باشد. شما می توانید انتظار بهبودی کامل و پدیدار شدن نتایج نهایی را پس از 3 الی 6 ماه داشته باشید. نتایج ایمپلنت گونه دائمی است، بنابراین اگر تغییری مشاهده نکردید حتما به پزشک مراجعه کنید. طبق آمار ارائه شده توسط جامعه جراحان پلاستیک آمریکا، 96% بیماران از جراحی گونه و چانه رضایت کامل دارند. بیماران از ارتقا سطح زیبایی ظاهری و تعادل اجزای چهره، افزایش اعتماد به نفس که از نتایج جراحی می باشد لذت می برند.