سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انحنای ساق پای نوزاد

انحنای ساق پای نوزاد - درمان پای پرانتزی

در مورد انحنای ساق پای نوزاد چه می دانید؟ آیا تمام انحرافات در پا باعث بروز پای پرانتزی می شوند؟ عوارض پای پرانتزی چیست؟ با درمان های پای پرانتزی آشنایی دارید؟ آیا این روش فقط با روش های جراحی درمان می شود؟ در این مقاله می خواهیم به بررسی درمان پای پرانتزی و علل آن بپردازیم. پاهای پرانتزی چگونه درمان می شود؟ پای پرانتزیی فیزیولوژیک به طور کلی نیازی به درمان ندارند. در واقع، استفاده از کفش های مخصوص، بریس و ورزش های مخصوص می تواند باعث صاف کردن طبیعی پاها شود. بیماری بلانت معمولا نیاز به درمان دارد. در اینجا بریس ممکن است مفید باشد، اما جراحی اغلب ضروری است. برای سایر پای پرانتزی، شناسایی و پی بردن به علت اصلی پاهای پرانتزی، اولین گام است. در صورتی که نیاز به درمان باشد، ممکن است جراحی در شرایط مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

درمان پای پرانتزی بدون عمل جراحی امکان پذیر است؟ پاها و زانوهای پرانتزی به حالتی گفته می شود که وقتی شما ایستاده‌اید زانوهای شما از همدیگر فاصله زیادی دارند، حتی اگر مچ پاهای شما به همدیگر چسبیده باشند. به این حالت که زانو ها پرانتزی هستند، ژن-واروم گفته می شود. پای پرانتزی و زانوها دلایل مختلفی دارد، برخی از مهم ترین دلایل شامل نرمی استخوان، ارتروز، کمبود ویتامین D و سایر مواد مغذی و اختلالات عضلانی است که می تواند باعث مشکلاتی در مفصل مچ پا، ران و زانو شود. این بد شکلی ها می تواند بر روی مفصل های مختلف بدن از جمله زانو، مچ پا، ران و ستون فقرات تاثیر گذار باشد.

چرا پاها پرانتزی می‌شود؟ + عوارض

پای پرانتزی به عارضه‌ای گفته می‌شود که بین زانوهای شخص فاصله‌ای به حالت کمانی وجود داشته باشد. بسیاری از مردم تصور می‌کنند که تنها راه اصلاح پاهای پرانتزی، انجام عمل جراحی است. اما آیا راه دیگری هم وجود دارد که بتوانیم به‌راحتی برای همیشه فرم پاهای خود را اصلاح کنیم؟ بهترین و مو‌?ثرترین راه برای درمان و اصلاح پای پرانتزی چیست؟ دلایل زیادی برای عارضه پای پرانتزی وجود دارد، که به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ضعفِ عضلات
  • کمبود ویتامین D
  • بیماری روماتیسم
  • شکستگی استخوان
  • راشیتیسم (نرمی استخوان)
  • چرخش پاها به سمت داخل
  • استفاده بیش‌ازحد از پوشک دوران نوزادی
  • اضافه وزن و چاقی در کودکان
  • بد نشستن و بد ایستادن‌ها
  • ضعف یا کوتاهی ماهیچه همسترینگ

علت پای پرانتزی چیست؟ + عوارض

تنگ بودن فضای نوزاد در درون رحم باعث پرانتزی شدن پاها می شود که والدین معمولاً تا زمان ایستادن و راه رفتن کودک به این عارضه پی نمی برند. اکثر کودکان بین 1 تا 2 سال دارای پاهای پرانتزی می باشند. این الگوی رشد طبیعی، ژنو واروم نام دارد (ژنو به معنی زانو می باشد). دومین علت شایع ایجاد پای پرانتزی، بیماری بلانت می باشدکه در این بیماری نادر، یک طرف ساق پا (استخوان درشت نی) رشد غیرطبیعی دارد. در برخی از موارد نادر، ممکن است عارضه هایی چون کمبود ویتامین (نرمی استخوان)، آرتروز، عفونت، تومور و یا بیماری های استخوانی منجر به ایجاد پای پرانتزی در کودکان شوند .

چه کسانی به پای پرانتزی مبتلا می شوند؟ + عوارض

پا و زانوی پرانتزی در برهه ای از زندگی هر کودک وجود دارد، به خصوص در سنین قبل از 2 سالگی. بیماری بلانت ممکن است در نوزادان، کودکان در سن مدرسه و نوجوانان دیده شود. این عارضه بیشترین شیوع را در بین کودکان بسیار چاق دارد.

علائم پاهای پرانتزی + عوارض

یکی از علائم رایج پای پرانتزی در کودکان و بزرگسالان، الگوی راه رفتن ناخوشایند و غیر هماهنگ است. نشانه ای که اغلب کودکان مبتلا به پاهای پرانتزی دارند به داخل بودن پا و یا انحراف پا رو به داخل نامیده می شود. با وجود اینکه که پاهای پرانتزی معمولا باعث درد نمی شوند، طولانی شدن حالت پرانتزی در نوجوانی می تواند باعث ایجاد ناراحتی هایی در ران شده یا به علت افزایش استرس در این مفاصل باعث ایجاد درد زانو / مچ پا شود. بیماران مبتلا به پاهای پرانتزی نیز اغلب ممکن است دچار لغزش شده یا تعادل خود را از دست بدهند .

چگونه از پرانتزی شدن پاها جلوگیری کنیم + عوارض

هر عاملی که بتواند منجر به تنگ تر شدن فضای درون رحم برای نوزاد شود (دوقلوها، اندازه ی بزرگ نوزاد و یا دیابت بارداری) می تواند عارضه ی پای پرانتزی را شدیدتر کند. چاقی کودکان می تواند منجر به پرانتزی شدن بیشتر پاها گرددپس در اینصورت حفظ وزن مناسب و مصرف غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین D پر اهمیت می باشد.پای پرانتزی به عنوان یک الگوی رشد طبیعی نیز در افراد وجود داشته و نباید کاملاً از وقوع آن پیشگیری کرد .

چگونگی تشخیص زانوی پرانتزی توسط پزشک + عوارض

برای تشخیص پرانتزی بودن پای شما یا کودک شما، در ابتدا پزشک به دقت به وضعیت پاها نگاه می کند. چیزی که پزشک در حین بررسی پاها به دنبال آن است، این است که آیا زمانی که بیمار کاملا صاف خوابیده است، زانوهای او چه میزان از هم فاصله دارند. برای آن که پزشک بررسی کند که علت پرانتزی شدن پاها، چه بیماری یا مشکل زمینه ای بوده است، انجام برخی آزمایشات و تست های تشخیصی مانند آزمایش خونضروری است ، همچنین ممکن است طی فرآیند تشخیصی، از تصاویر رادیوگرافی نیز استفاده شود .

تمرینات پیشنهادی برای درمان پای پرانتزی + عوارض

درمان پای پرانتزی چیست؟ از آنجا که زانو برای شخص دچار زانو و پای پرانتزی نقطه صفر محسوب می‌شود، ضروری است هر تمرینی که زانوی شما را درگیر می‌کند با احتیاط زیاد و به جهت جلوگیری از فشار بیش از حد به آن‌ها انجام شود؛ هدف از انجام تمرین اسکوات اصلاح زانوها است بنابراین، در صورت بروز هر گونه نشانه ابتدایی از درد زانو در حین ورزش باید سریعاً تمرین را متوقف کرد!

تمرین‌های مناسب برای درمان پای ضربدری + عوارض

بالا بردن آهسته پا از کنار، یک تمرین ملایم است و هدف از انجام این تمرینات، تمرکز بر تشخیص و افزایش تدریجی و آهسته‌ ظرفیت‌ها و از بین بردن محدودیت‌هاست؛ این گونه تمرینات جزئی از دوره بدنسازی فیزیوتراپی محسوب نمی‌شوند.

تمرین‌های مناسب برای درمان پای ضربدری + عوارض

ضعف در عضلات اداکتوری که در ناحیه لگن قرار گرفته‌اند یکی از علل احتمالی به وجود آمدن زانو و پای پرانتزی است. برای شروع تقویت عضلات اداکتور خود، پاها، مچ پا و زانوهای خود را به یکدیگر نزدیک کرده و نگه دارید، هر زمان که نشسته‌اید این تمرین را انجام دهید. عضلات اداکتور به تعادل لگن کمک کرده و از پاهای شما حمایت می‌کنند؛ تمریناتی که عضلات اداکتور را تقویت می‌کنند به عنوان حرکات ورزشی اصلاحی برای درمان زانو و پای پرانتزی نیز به شمار می‌آیند.

تمرین‌های مناسب برای درمان پای ضربدری + عوارض

پلانک جانبی برای کسانی مناسب است که حالت خفیفی از پای ضربدری را داشته و نمی‌خواهد تحت عمل جراحی قرار بگیرد. این تمرین، زانوها و لگن را به سمت خارج متمایل می‌سازد.

بیشتر بدانید: تزریق پروتز به ساق پا و ران

تمرین‌های مناسب برای درمان پای ضربدری+ عوارض

اسکوات بر روی دیوار را در حالی انجام دهید که پشت خود را بر روی دیوار تکیه داده و پای شما از دیوار دور است، زمان انجام این تمرین، هیچ‌گاه زاویه‌ی زانوهای خود را به زیر 90 درجه نرسانید.

تمرین‌های مناسب برای درمان پای ضربدری و اصلاح آن

بالا رفتن از پله‌ کناری که منجر به حفظ توازن مناسب زانوها و پاها پس از انجام عمل جراحی است؛ در این تمرین، زانوی مشکل‌دار را از آخرین انگشت پای دیگر، فراتر نبرید. پل زدن با یک پا، این تمرین برای افرادی که تنها در یک پای خود دچار عارضه هستند، مناسب است.

بهترین سن برای درمان پای پرانتزی چند سالگی است؟ + عوارض

اگر در سنین پایین‌تر برای درمان این عارضه اقدام کنید، زودتر و راحت‌تر به نتیجه خواهید رسید؛ تا اینکه بخواهید این مشکل را به سنین بالاتر موکول کنید. بسیاری از خانواده‌ها به اشتباه تصور می‌کنند کودکی که پای پرانتزی دارد، با گذر زمان این وضعیت اصلاح خواهد شد. اگر بعد از سه سالگی، هنوز هم پاهای کودک پرانتزی باشد، نیاز به اصلاح و انجام تمرینات و حرکات ورزشی اصلاحی خواهد داشت. دقت کنید که تغییر فرم پا کاری نیست که بلافاصله بعد از انجام تمرینات به آن دست یابید؛ بلکه این اصلاحات، نیازمند پایبندی به تمرینات و سخت‌کوشی است. نکته: ورزش پیلاتس و یوگا نیز برای تغییر وضعیت پاها مو?ثر هستند و می‌توانند شدت آن را کم کنند، اما در بعضی از موارد خاص، پای پرانتزی فقط با عمل جراحی اصلاح می‌شود؛ البته جراحی، خطرناک و پرهزینه است.

بیشتر بدانید: صفر تا صد ایمپلنت چانه

عمل جراحی با این خطرات سراغتان می‌آید + عوارض

بهتر است که به عمل جراحی، به‌عنوان اولین راهِ‌حل نگاه نکنید؛ زیرا عوارضی در پی دارد و باعث این آسیب‌ها می‌شود:

  • آسیب عصبی؛
  • عفونت استخوان؛
  • زخم‌های ناخوشایند؛
  • احتمال استفاده از گیره‌ها و قلاب‌های فلزی داخل پا؛
  • صاف‌شدن، شکستن یا برداشتن قسمت‌هایی از استخوآن‌های خاص در حین عمل

درمان پای پرانتزی + عوارض

یکی از بهترین درمانهای مطرح شده، درمان پای پرانتزی با فیزوتراپی است. فیزیوتراپی با هدف افزایش ترمیم بافتی، جلوگیری و یا کند کردن پیشرفت زانوی پرانتزی،بالا بردن ظرفیت تحملی و قدرتی عضلانی و رفع علایمی همچون درد و محدودیتهای حرکتی ناشی از این اختلال ،انجام میگردد. مهمترین بخش فیزیوتراپی در این افراد، تمرین درمانی است. به علت اینکه پروسه ی زانوی پرانتزی، پروسه ای مزمن است لذا به طور قطع عضلات اطراف زانو و مفاصل بالاتر و پایینتر مثل کمر، لگن و مچ پا نیز درگیر میشوند. لذا تمرین درمانی موثر، باعث بهبود کلی عملکرد فرد میشود.استفاده از دستگاههایی همانند لیزر و مگنت در جهت بهبود خونرسانی به منظور تقویت عضلانی به کار میروند و نیز دستگاه الکتروتراپی را نیز میتوان به منظور بازآموزی عضلانی استفاده نمود. درمانهای دستی هم نقش موثر در آزادسازی عضلات درگیر دارد.

درمان پای پرانتزی با جراح? + عوارض

گاهی اوقات میزان پرانتزی بودن پا به حدی زیاد میشود که دیگر با درمانهای کنسرواتیو مثل فیزیوتراپی و تمرین درمانی قابل اصلاح نیست و در صورتیکه فرد بخواهد با همان وضعیت به زندگی روزانه ی خود ادامه دهد، موجب میشود که درگیریها در سطوح و مفاصل بالاتر و پایینتر، آسیبهای ثانویه ای ایجاد نماید. در این مواقع عمل جراحی بهترین درمان برای رفع این مشکل میباشد. بسیاری از کودکانی با مشکل مادرزادی زانوی پرانتزی به دنیا می آیند، پس از بسته شدن صفحات رشد(در صورتیکه مشکل خیلی حاد و جدی باشد در همان سنین کودکی) کاندید عمل جراحی میشوند. عمل جراحی زانو پرانتزی ، استئوتومی نام دارد که در آن جراح با بریدن استخوانها و تصحیح زوایا، زانوی پرانتزی را تصحیح میکند. همچنین در صورتیکه در سنین بالا فرد دچار آرتروز شدید گردد که باعث زانوی پرانتزی شدید گردد فرد به سمت جراحی تعویض مفصل سوق پیدا میکند.

درمان پای پرانتزی بدون جراحی + عوارض

امروزه علم پزشکی در زمینه ی درمان اختلالات، پیشرفت قابل توجهی کرده است و بیشتر به سمت درمان بیماریها با کمترین میزان مداخله ی تهاجمی یعنی جراحی پیش رفته است. زیرا جراحیها گاها میتوانند اثراتی در بدن ایجاد کنند که باعث شود فرد تا مدتها درگیر این عوارض باشد. درمان پای پرانتزی بدون جراحی، جزو درمانهایی است که توسط فیزیوتراپیستها انجام میگیرد. در اصل این مشکل، یک اختلال عضلانی –اسکلتی است که باعث تغییر در راستای استخوانی و تغییر طول عضلات میگردد. از آنجایی که گاها تغییرات استخوانی غیر قابل بازگشت میباشند لذا بهترین درمان شروع تغییر سبک زندگی و کار با عضلات است. در این پروسه برخی عضلات کوتاه شده و برخی دچار کشیدگی و افزایش طول میشوند که در مرحله ی اول هر دو دسته باید با تکنیکهای دستی آزاد شده و سپس با توجه به نقش عضله تمرین مناسب داده شود.

درمان پای پرانتزی با ل?زر + عوارض

پای پرانتزی اختلالی عضلانی اسکلتی است که به علت درگیر شدن بافت نرم در پروسه ی ایجاد پای پرانتزی، فرد ممکن است درد، التهاب و محدودیت حرکتی را در عضلات اطراف زانو، عضلات ران و ساق تجربه کند. در مواردی که فشار زیادی بر روی ساختار مفصل وارد میگردد، بافت نرم دچار درد و التهاب میشود. در این زمان یکی از بهترین درمانها برای کاهش سریع درد فرد، استفاده از فیزیوتراپی با تمرکز بر رفع این مشکلات است. یکی از این روشهای فیزیوتراپی، لیزر درمانی میباشد. در صورتیکه درد بسیار شدید باشد 5 جلسه ی پشت هم با استفاده از لیزر پرتوان تا حد زیادی میتواند درد را مرتفع سازد. سپس هنگامی که علایم فرد بهبود یافت میتوان از لیزر درمانی با هدف ترمیم عضلانی در کنار بقیه ی درمانهای فیزیوتراپی مثل درمان دستی استفاده نمود.

منبع: پای پرانتزی؛ علت، تشخیص و درمان پای پرانتزی